Nokias uppgång och fall och mobilspelens seger

Tilltro på finländsk kunskap inom teknologi anknyter till Nokia och företagets uppgång till toppen av mobiltelefonmarknaden. Nokia utvecklade redan under 1980-talet mobiltelefoner med NMT-teknik, men först då Jorma Ollila blev företagets koncernchef 1992 blev mobiltelefonerna Nokias huvudsatsning. Samtidigt sålde man ut annan produktion, bland annat TV-tillverkningen. 

Nokia behöll sin position i toppen av marknaden till 2007, då Apple lanserade iPhone och Android. Svagheten i Nokias produkter var deras komplicerade innehåll och bristen på användarvänlighet. Ollilas efterträdare Olli-Pekka Kallasvuo och Stephen Elop lyckades inte hindra aktiernas nedgång och i april 2014 såldes Nokias telefonproduktion till Microsoft. 

I Finland har man utvecklat spel för datorer redan vid 1970-talets slut, men den första världskända finländska spelet var Max Payne, publicerad 2001. En verklig boom startade med iPhones år 2008: den första stora succén var Angry Birds som utgavs av Rovio i december 2009. Angry Birds upphöjde Rovios marknadsvärde enormt, dock låg det ett problem i priset som betalades innan man kunde spela. Senare utvecklades spel som baserade sig på mikrotransaktioner som ger spel-objekt för pengar i verkligheten. Sådana finländska spel är exempelvis Clash of Clans och Clash Royale av Supercell.