Johdanto

KAVIn Elävä muisti tuo Suomen audiovisuaalisen historian kaikkien saataville. Sen keskeisenä voimavarana ovat elokuva-arkiston sekä radio- ja televisioarkiston monipuoliset kokoelmat.

Näkökulma Suomen historiaan avautuu kotimaisten dokumenttielokuvien, uutiskatsausten, mainosfilmien ja aikansa tuntoja välittävän fiktion kautta. Koulusivusto on Elävään muistiin perustuva kouluja varten kuratoitu kokonaisuus, jonka tarkoituksena on helpottaa Elävän muistin hyödyntämistä opetuksessa. Sivustolle on koottu esimerkkejä Elävän muistin arkistoaineistosta, niihin liittyviä esimerkkitehtäviä sekä aiheeseen ja aikakauteen liittyviä Koulukinon oppimateriaaleja. Sivustolta löytyy runsaasti materiaalia, ja sieltä voi poimia omaan opetukseen sopivia aineistoja ja elokuvakatkelmia.

Kouluvinkit täydentyvät vähitellen, mutta esimerkiksi ajankohtainen aineisto vuoden 1918 -tapahtumista on jo saatavilla.

Audiovisuaaliset arkistoaineistot opetuksessa
 
Arkistoaineistot tarjoavat mielenkiintoisia kurkistuksia menneiden aikojen elämään. Arkistoaineistoja käytettäessä on tärkeää huomioida lähdekritiikki, eli taito arvioida lähteitä ja niiden kontekstia.

Tutustu esimerkiksi yllä olevan audiovisuaalisen aineiston taustoihin!
Onko kyseessä fiktiivinen vai dokumentaarinen aineisto, uutiskatsaus vai mainos? Miten aineiston laji vaikuttaa sen tutkimiseen tai vastaanottoon? Onko kyseessä katkelma pidemmästä teoksesta? (Tutustu myös alkuperäiseen teokseen, jos se on mahdollista.)

Selvitä, kuka elokuvan on tehnyt ja milloin se on tehty. Mitä aikaa se kuvaa, ja mistä lähtökohdista se on tehty. Kenen näkökulma elokuvassa on, ja miten se tuodaan esiin? Miten dokumentti/fiktio/mainos heijastaa omaa aikaansa, sen ideologiaa ja ylipäätään ajan henkeä. Hanki elokuvan aikakaudesta ja käsitellystä aiheesta lisää tietoa.

Miksi osa elokuvista on mykkiä?
Ääni saatiin liitettyä filmiin vasta 1920-luvun loppupuolelle, mistä syystä esimerkiksi kaikki autonomian elokuvat ovat mykkiä. Teuvo Puron ohjaama melodraama Sylvi (1913) on ensimmäinen suomalainen kokoillan näytelmäelokuva, ja samalla ensimmäinen Minna Canthin tuotantoon perustuva filmatisointi. [mykkä]

Amerikassa siirryttiin äänielokuvaannopeammin kuin Euroopassa. Suomeen äänielokuva vakiintui vuosikymmenen vaihteessa, kun myös teattereihin saatiin äänitekniikka. Tätä ennen elokuvat säestettiin teatterissa livenä tai äänilevyltä.