Nokian nousu ja tuho sekä mobiilipelien nousu

Usko suomalaiseen teknologiseen osaamiseen liittyy nimenomaan Nokiaan ja sen nousuun matkapuhelinmarkkinoiden johtoon. Nokia kehitti NMT-pohjaisia matkapuhelimia jo 1980-luvulla, mutta vasta Jorma Ollilan tultua yhtiön toimitusjohtajaksi 1992 matkapuhelimista tehtiin yhtiön pääartikkeli. Samassa yhteydessä myytiin muu tuotanto, muun muassa tietokone- ja televisiovalmistus.

Nokia pysyi markkinajohdossa aina vuoteen 2007 asti, jolloin lanseerattiin iPhone- ja Android-puhelimet. Nokian heikkoutena oli puhelimien sisällöllinen monimutkaisuus, laitteet eivät olleet erityisen käyttäjäystävällisiä. Ollilan seuraajat Olli-Pekka Kallasvuo ja Stephen Elop eivät onnistuneet pysäyttämään osakekurssin syöksyä: niinpä huhtikuussa 2014 Nokian puhelintuotanto myytiin Microsoftille.

Suomessa on kehitetty tietokoneelle pelejä jo 1970-luvun lopulla, mutta ensimmäinen maailmanlaajuisesti levinnyt suomalaispeli oli Max Payne, joka julkaistiin vuonna 2001. Todellinen buumi alkoi iPhonen myötä 2008: sen ensimmäinen suomalainen suurteos oli Angry Birds, jonka Rovio julkaisi joulukuussa 2009. Angry Birds nosti Rovion markkina-arvoa suuresti, mutta myöhemmin yhtiön pelien ongelmaksi muodostui se, että niistä piti maksaa ennen kuin pääsi pelaamaan: uudeksi hitiksi muodostuivat pelit, joiden tulonkehitys perustui mikromaksuihin, pieniin suorituksiin, joilla sai jotain lisäarvoa peliinsä. Tällaisia suomalaisia pelejä ovat muun muassa Supercellin Clash of Clans ja Clash Royale.